Elkészült a közúti híd megvalósíthatósági és környezetvédelmi hatástanulmánya, a dokumentumok elkészültét finanszírozó pályázat zárókonferenciáját - melyen magyar és horvát kormányzati tisztviselők is voltak - csütörtökön tartották a dél-zalai Semjénházán. Az eseményen részt vett Sime Erlic Horvátország regionális fejlesztéseket és uniós forrásokat kezelő minisztériumának vezetője is. Magyar oldalról többek között a térség országgyűlési képviselője, Cseresnyés Péter és Bene Csaba a Zala Vármegyei Közgyűlés alelnöke szólalt fel a rendezvényen.
A vendégeket Preksen László polgármester, a több mint 30 magyar és horvát települést tömörítő Mura Régió Európa Területi Társulás elnöke köszöntötte. Mint felidézte: a Mura-híd megépítése már a 90-es években megfogalmazódott a határ két oldalán élők körében. 1996-ban tanulmányterv, majd 2007-ben az engedélyezési terv is elkészült. Ám akkoriban a két ország közötti államközi egyezmény hiányában még nem valósulhatott meg a beruházás. – A Mura EGTC társulás kezdeményezésére 2018. november 8-án ugyanebben a teremben az érdekeltek szándéknyilatkozatot fogalmaztak meg és fogadtak el a híd megépítésével kapcsolatban – emlékezett vissza, majd hozzátette: nem sokkal később, 2018. december 5-én a horvát-magyar miniszterelnöki találkozón bejelentésre került a Mura-híd építésének szükségessége. – Az új határátkelő kialakításától a turizmus további fejlődését, a gazdasági kapcsolatok előretörését is várjuk. De nekünk, a határ két oldalán élő embereknek a legfontosabb, hogy a meglévő családi, rokoni baráti, kulturális és sportkapcsolataink tovább éljenek és erősödjenek.
A zárókonferencián részt Sime Erlic mindenkit arról biztosított, hogy a horvát kormány támogatja a az új híd megépítését.
– A tervezett Mura-híd a jelenlegi 48 kilométeres távolságot 3 kilométerre rövidíti Murakeresztúr és Kotoriba között, de ez az új közúti határátkelő Nagykanizsa és Kapronca vonatkozásában is távolságot és időt takarít meg – ezt már Cseresnyés Péter mondta, aki a hídépítés társadalmi és gazdasági hatásairól szólva úgy fogalmazott: mindkét területen pozitív változás várható, felélénkülhet a határmenti régiókban a gazdasági együttműködés, sőt a kerékpáros turizmus is nagyot nyer az új híddal.
Miután a zárókonferencián elhangzott, hogy a környezetvédelmi hatásvizsgálat nem azonosított olyan okot a beruházás kapcsán, mely jelentős kárt okozna a környezetben, ezért a következő időszakban a híd engedélyeztetési és kivitelezési tervdokumentációjának elkészítése kezdődik. Az optimista becslések szerint az új Mura-híd építése 3 éven belül elkezdődhet.
Forrás: Zalai Hírlap
Fotó: www.medimurska-zupanija.hr
vissza...