2025.07.04 - Ünnepélyes keretek között tartották meg csütörtökön az Agrár- és Élettudományi Egyetem Georgikon Campusának oklevélátadó rendezvényét, ahol 119 hallgató vehette át diplomáját különböző képzési formákban. A fennállásának 228. évfordulóját ünneplő intézmény továbbra is meghatározó szerepet játszik a hazai agrárfelsőoktatásban. A végzősöket többek között Szabó Péter, a Georgikon Campus főigazgató-helyettese, Rózsa László, a Georgikon Campus főigazgatója, Nagy Bálint országgyűlési képviselő, közlekedésért felelős államtitkár, valamint Rétvári Róbert, a Zala Vármegyei Közgyűlés alelnöke köszöntötte.
2025.07.02 - Uniós támogatással természetvédelmi fejlesztés veszi kezdetét a Kis-Balatonon. A projektnyitó rendezvényen Rácz András, az Agrárminisztérium államtitkárának köszöntőjét követően Bende Zsolt igazgató és Rozner György általános igazgatóhelyettes számolt be a részletekről. A program az Ingói-berek és a Zalavári-nagylegelő vízkormányzásának biztonságát fokozza. A nemzeti park igazgatósága a vagyonkezelésében lévő zalavári területének gyepeit mintegy 100 magyar bivaly legeltetésével tartja karban. A fejlesztés az ezen területen élő magyar genetikájú bivalyok életminőségét is javítani fogja. Zala Vármegye Önkormányzata részéről Rétvári Róbert alelnök vett részt a rendezvényen.
2025.07.01 - A mezőgazdasági vállalkozások generációváltását elősegítő pályázatról, valamint a kapcsolódó kérelmekről tartott fórumot és sajtótájékoztatót Zalaegerszegen, a NAK Zala Vármegyei Igazgatóságán Sabján Krisztián, a NAK vármegyei elnöke, Süle Katalin, általános agrárgazdasági ügyekért felelős alelnök, a MAGOSZ Zala Vármegyei elnöke és Vigh László országgyűlési képviselő. Az érdeklődőket dr. Farkas Diana, a NAK vezető földügyi szakértője, dr. Cseh Tibor, a MAGOSZ főtitkára, a NAK országos alelnöke és Nagy Viktor, a MAGOSZ szakmai titkára tájékoztatta részletekről. Zala Vármegye Önkormányzatát alelnöke, Pácsonyi Imre képviselte az eseményen.
2025.06.30 - Az Interreg Central Europe program forrásaiból támogatott CE-Spaces4All című, CE0100331 azonosítószámú projekt keretében tartottak hétfőn szakmai workshopot a vármegye önkormányzata székhelyén. A pályázat során kiválasztott akadálymentes túraútvonalakat Simon Zsolt, a Nyugat-Pannon Nonprofit Kft. projektmenedzsere, a készülő videóban szereplő akadálymentes helyszíneket munkatársa Aradszki Zsombor mutatta be. A részvevőket a közgyűlés alelnöke, Rétvári Róbert köszöntötte, kiemelve Zala turisztikai palettájának sokszínűségét, valamint a törekvést, hogy ezen értékek mindenki részére elérhetővé váljanak.
2025.06.30 - Vasárnap Zalaszombatfán is falunapot tartottak, amely a kápolnában tartott Péter, Pál-napi szentmisével vette kezdetét, majd a rendezvénytér mellett főzőversennyel folytatódott. Délután rendezték meg a Flúgos Futam névre keresztelt jukker versenyt és a zenei műsort, amely előtt Vigh László országgyűlési képviselő és Pácsonyi Imre, a vármegyei közgyűlés alelnöke köszöntötte az érdeklődőket.
Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár és Dr. Pál Attila, a Zala Vármegyei Közgyűlés elnöke szerda délután sajtóbejárást tartott a 75-ös számú út felújításának szükségessége apropójából Mórocz Józseffel, a Magyar Közút Zrt. Zala vármegyei igazgatójával. A jelenlévők áttekintették a társaság által készíttetett célvizsgálati szakértői jelentést, amely a felújítást sürgeti.
A 75. sz. főút 61+544 – 65+130 km szelvények közötti, úgynevezett Lenti átkelési szakaszának útburkolat felújítása három évvel ezelőtt vette kezdetét. A fejlesztés szükségességét több tényező indokolta. A 75. sz. főút biztosítja a „határ-város” kapcsolatát Magyarország országhatáron belüli területeivel K-i irányban, míg nyugati irányban a rédicsi magyar-szlovén határátkelőhelyhez. A projekt műszaki szempontból legkritikusabb eleme Lenti városának keleti irányú bevezető szakasza, a Lenti - Lenti Mumor városrész közötti szakasz, melyen öt jelentős méretű híd műtárgy is található az ártéri környezet miatt. Ezen a szakaszon az altalaji adottságok miatt az út földműtöltése folyamatosan süllyed és oldalirányban csúszik szét, melynek következménye az útburkolat folyamatos romlása és annak állandó javítási igénye. Az 1950-es évek elején épült hidakat az akkori forgalomra tervezték, napjainkra állapotuk jelentősen leromlott. Keresztmetszetük és teherbírásuk a jelen kor megnövekedett járműforgalmi igényeinek már nem felel meg, átépítésük elengedhetetlenné vált. A térség egyik kiemelt gyáregysége, a Lenti város területén működő Creaton cserépgyár is ezen a szakaszon szállítja termékeinek jelentős részét. A felújítás 2022-ben elindult, azonban a tárgyi beruházás is részét képezte az elhalasztott és átütemezésre kerülő állami beruházásoknak, így a további megvalósítás előkészítési munkálatai leállításra kerültek. Két műtárgy átépítése továbbra is szükséges ahhoz, hogy az adott útszakaszon jelenleg is kihelyezett 32 tonnás súlykorlátozás megszüntetésre kerüljön. A 2023-ban elkészített célvizsgálati szakértői jelentés alapján a híd teherbírásának rövidtávú biztosítása érdekében a kocsipálya szélesség és forgalom korlátozása vált szükségessé. Ezen fokozottan felügyelt állapotban is legfeljebb 2 évig tartható biztonságosan üzemben a két híd, ezt követően a tervezett elbontás-átépítés, ennek elmaradása esetén lezárása szükséges.
A tervezett fejlesztés értelmében a Kerka-ártéri-híd a vízügyi nyilatkozat alapján teljes elbontással megszüntethető, helyette úttöltés épülne. Bánkúti forrásnál szintén elbontásra kerülne a közúti és kerékpárúti műtárgy is, amely helyett egy új közös acélszerkezet készülne, amellyel az új burkolatszélesség 9,50 m-re, a teherbírás 80 tonnára növekedne.
A város átkelési szakaszán jellemzően 30 évet meghaladja az utolsó átfogó beavatkozás időpontja. A burkolatállapotot jellemző paraméterek egyes rövidebb szakaszoktól eltekintve rossz osztályzatúak.
A két híd és az útburkolat felújítása mintegy bruttó 4.635.120.000 Ft fejlesztési forrást igényel.
A projekt eddig elért eredményei is akkor tudnak teljes értékűen hasznosulni, ha a még felújításra váró további két műtárgy átépítésre kerül, valamint az útépítési és felújítási munkálatok megvalósulnak. Ezzel a város és a szomszédos ipari létesítmények közlekedési kockázatai egyaránt megszűnnének.
Fotó: Korosa Titanilla
Forrás: Magyar Közút Zrt.
vissza...A Zalai borvidék
A Zalai borvidék Zala vármegyében a Zalai-dombság oldalain és fennsíkjain, illetve a Keszthelyi-hegység északnyugati részének lejtőin a Zalai-dombság agroökológiai körzetben alakult ki. A borvidéknek két körzete van.