2025.07.04 - Ünnepélyes keretek között tartották meg csütörtökön az Agrár- és Élettudományi Egyetem Georgikon Campusának oklevélátadó rendezvényét, ahol 119 hallgató vehette át diplomáját különböző képzési formákban. A fennállásának 228. évfordulóját ünneplő intézmény továbbra is meghatározó szerepet játszik a hazai agrárfelsőoktatásban. A végzősöket többek között Szabó Péter, a Georgikon Campus főigazgató-helyettese, Rózsa László, a Georgikon Campus főigazgatója, Nagy Bálint országgyűlési képviselő, közlekedésért felelős államtitkár, valamint Rétvári Róbert, a Zala Vármegyei Közgyűlés alelnöke köszöntötte.
2025.07.02 - Uniós támogatással természetvédelmi fejlesztés veszi kezdetét a Kis-Balatonon. A projektnyitó rendezvényen Rácz András, az Agrárminisztérium államtitkárának köszöntőjét követően Bende Zsolt igazgató és Rozner György általános igazgatóhelyettes számolt be a részletekről. A program az Ingói-berek és a Zalavári-nagylegelő vízkormányzásának biztonságát fokozza. A nemzeti park igazgatósága a vagyonkezelésében lévő zalavári területének gyepeit mintegy 100 magyar bivaly legeltetésével tartja karban. A fejlesztés az ezen területen élő magyar genetikájú bivalyok életminőségét is javítani fogja. Zala Vármegye Önkormányzata részéről Rétvári Róbert alelnök vett részt a rendezvényen.
2025.07.01 - A mezőgazdasági vállalkozások generációváltását elősegítő pályázatról, valamint a kapcsolódó kérelmekről tartott fórumot és sajtótájékoztatót Zalaegerszegen, a NAK Zala Vármegyei Igazgatóságán Sabján Krisztián, a NAK vármegyei elnöke, Süle Katalin, általános agrárgazdasági ügyekért felelős alelnök, a MAGOSZ Zala Vármegyei elnöke és Vigh László országgyűlési képviselő. Az érdeklődőket dr. Farkas Diana, a NAK vezető földügyi szakértője, dr. Cseh Tibor, a MAGOSZ főtitkára, a NAK országos alelnöke és Nagy Viktor, a MAGOSZ szakmai titkára tájékoztatta részletekről. Zala Vármegye Önkormányzatát alelnöke, Pácsonyi Imre képviselte az eseményen.
2025.06.30 - Az Interreg Central Europe program forrásaiból támogatott CE-Spaces4All című, CE0100331 azonosítószámú projekt keretében tartottak hétfőn szakmai workshopot a vármegye önkormányzata székhelyén. A pályázat során kiválasztott akadálymentes túraútvonalakat Simon Zsolt, a Nyugat-Pannon Nonprofit Kft. projektmenedzsere, a készülő videóban szereplő akadálymentes helyszíneket munkatársa Aradszki Zsombor mutatta be. A részvevőket a közgyűlés alelnöke, Rétvári Róbert köszöntötte, kiemelve Zala turisztikai palettájának sokszínűségét, valamint a törekvést, hogy ezen értékek mindenki részére elérhetővé váljanak.
2025.06.30 - Vasárnap Zalaszombatfán is falunapot tartottak, amely a kápolnában tartott Péter, Pál-napi szentmisével vette kezdetét, majd a rendezvénytér mellett főzőversennyel folytatódott. Délután rendezték meg a Flúgos Futam névre keresztelt jukker versenyt és a zenei műsort, amely előtt Vigh László országgyűlési képviselő és Pácsonyi Imre, a vármegyei közgyűlés alelnöke köszöntötte az érdeklődőket.
A Dream Road projekt zárókonferenciája előkészítés alatt áll, amely 2022 novemberében Zala megyében (Magyarországon) kerül megrendezésre. A konferencián a projekt eredményeit a magyarországi, szlovéniai, csehországi, szlovákiai, romániai, bulgáriai, szerbiai, ukrajnai és moldovai DREAM ROAD partnerségi intézmények és szervezetek mutatják be.
A Dream Road projekt a Duna Transznacionális Program keretében valósul meg.
A projekt célja a már meglévő jó gyakorlatok hasznosítása olyan kísérleti tevékenységek keretében, mint a Tanulási Laborok kialakítása (a roma közösség digitális, információs és funkcionális műveltségének fejlesztésére és a fennálló hiányosságok csökkentésére irányuló innovatív, jövőorientált megközelítésekre fókuszálva). Mindez a roma közösségekben, a romák aktív részvételével, valamint a közintézmények és közszolgáltatások fejlesztésével zajlik az egész Duna régióban.
A romák az Európai Unió legnagyobb etnikai kisebbsége, és a leghátrányosabb helyzetűek közé tartoznak, hiszen állandó társadalmi kirekesztéssel, megkülönböztetéssel, valamint egyenlőtlen lehetőségekkel szembesülnek a munkaerőpiac, oktatás, lakhatás és egészségügy terén.
A Duna-régióban ma élő, becslések szerint közel 5,2 millió roma ember többsége még mindig intoleranciával, megkülönböztetéssel és munkaerőpiacról való kirekesztéssel küzd a mindennapokban.
A projekt meghatározta a hatékony intézményi együttműködés előfeltételeit, innovatív beavatkozási modelleket dolgozott ki és tesztelt a munkaerő-piaci integráció érdekében, és meggyőző gazdasági érveket dolgozott ki az ilyen beavatkozások mellett.
Tanulási labor Bulgáriában
A bolgár Tanulási Labornál hibrid megoldást alkalmaztak, ugyanis egyben mobil és helyhez kötött is. A felújított iskolabusz laptopokkal, TV-vel, multimédiával, hangtechnikával illetve orvosi rendelővel felszerelve került kialakításra.
Egy helyi iskola diákjai önkéntesként dolgoztak tanáruk, Vladimir Ivanov felügyelete alatt, hogy berendezzék a Tanulási Labort a használatra. Így annak ellenére, hogy a Tanulási Labor egy fix helyen található, egyben mobil is.
A Tanulási Labor működését bemutató videó az alábbi linken tekinthető meg: https://youtu.be/C5xtCTRjGQg
Kerekasztal beszélgetés a stakeholderekkel Kassán
A kerekasztal beszélgetés több mint 20 fős csoport részvételével zajlott 2022. június 28-án a szlovákiai Kassán a Kulturális-Oktatási Központban. A találkozó célja az írás-olvasási készségek és az integráció fejlesztése volt, a társadalom peremére szorult romák tekintetében. A három órás rendezvény alatt a résztvevők megismerkedtek a Dream Road projekttel és a kísérleti jelleggel működő Tanulási Laborral, amelyet 2021 végén avattak fel Kassa egyik városrészében.
A mindennapi problémák közé tartozik továbbra is a korai iskolaelhagyás, valamint az alapkészségek hiánya. A kirekesztett roma közösségek tagjait gyakran jellemzi az elégtelen írástudás és a pénzügyi ismeretek hiánya, illetve a digitális problémák, mint például a munkavégzés számítógépekkel és egyéb elektronikus eszközökkel. Az alapműveltség hiánya a mindennapi problémák megoldásánál okoz gondot, és hozzájárul a munkaerőpiacon történő sikertelenséghez, de kockázatot rejt a pénzügyi döntéshozatal, az egészségügy, valamint a gyerekek oktatása és a családsegítés terén is.
A rendezvény célja olyan innovatív megoldások meghatározása volt, amelyek támogatják az egyénre szabott készségfejlesztést, az integrációt a roma közösségek tagjai számára, a tapasztalatcserét és a hálózat- ill. közösségépítést a fő szereplők között, beleértve a közigazgatást, a nonprofit szektort és az alkalmazott tudományokat.
A rendezvény fényét emelte Roman Šaňa részvétele, aki maga is a Tanulási Labor aktív használója, és számot adott az ott szerzett digitális készségeiről De hogyan értékelték a Tanulási Labort a résztvevők?
Mária – Június 1. óta dolgozik a Zdravé Regióny-nál: „Azért jártam a Tanulási Laborba, mert munkát kerestem. Szerettem az előadásokat és a workshopokat. Elkészítettem az önéletrajzomat és kipróbáltam egy szimulált interjút, majd egy lektor el is kísért egy interjúra. Kaptam munkát és azóta is dolgozom (június).”
Marianna – aktív munkakereső, önkéntes módon vesz részt a helyi kultúrház tevékenységében: „A gyerekeim rendszeresen járnak a kultúrházba, és gyakran jövök én is segíteni egyes rendezvények előkészületeiben, például a gyermeknapon arcfestést készítettem a gyermekeknek. A Tanulási Laborba azért jövök, hogy megnézzem kaptam-e állásajánlatot tartalmazó e-mailt, a múlt héten már voltam egy interjún. Most várom az eredményt, szóval drukkolok, hogy sikerüljön.”
Kevin – a KSK szociális vállalkozás alkalmazottja 2022. március 15. óta: „Van egy családom, akiről gondoskodni szeretnék, és a gyerekeknek jobb életet biztosítani. A Tanulási Laborban megmutatták hogyan kell önéletrajzot írni és segítettek egy álláspályázat kitöltésében is. Szeretem, hogy van hova fordulni, ha segítségre van szükségem.”
Tanulási Labor elindítása Szerbiában
A „Know How Center” a Nemzetközi Roma Nap alkalmából hivatalosan is elindította a Tanulási Laborját a szerbiai Újvidéken, melyhez a Roma Integrációs Iroda és más roma közösségek, intézmények és szervezetek nyújtottak partneri támogatást.
A roma közösség tagjainak digitális, információs és funkcionális műveltségét javító laboratórium elindítása ösztönzi az ismeretek és készségek innovatív és nem hagyományos megközelítéssel történő elsajátítását.
Az Újvidéken kialakított labor helyet, felszerelést és profi személyzetet biztosít a tanuláshoz minden érdeklődő számára, különösen a digitális készségfejlesztés területén. Mindez hozzájárul a munkaerőpiacon történő előrelépési lehetőségekhez is.
A roma és helyi közösségek, valamint a hatóságok hatékony együttműködése a kulcs az ilyen jellegű sikeres rendszerek megvalósításához.
A helyi TV videója az eseményről: https://youtu.be/7x8mjvYGZvg
Nyilvános esemény a brnó-i tanulási laborban
A Tanulási Labor nyilvános rendezvénye júniusban került megrendezésre a csehországi Brnóban található Szociális Prevenciós Központban. Az esemény műhelymunka formájában zajlott, ahol olyan érdekes témákra összpontosítottak, mint például a mobil eszközök és kamerák használata filmezés, és a közösségi médiában történő online közösségépítés során. A workshopon alapvető tippeket és trükköket, valamint digitális eszközöket mutattak be arra irányulva, hogyan kell a saját videók létrehozásánál és szerkesztésénél a legjobb beállításokat elérni a mobiltelefonokon. A következő részben a jelenlévők kipróbálhatták miként lehet egyedivé tenni a felvételeket, és hogyan kell a kamerával mozdulatokat és kompozíciókat készíteni. Ezt követően megnézték, mily módon lehet feldolgozni és közvetlenül szerkeszteni a felvételeket mobiltelefonon, valamint megtanulták miként működnek az algoritmusok és melyek a legjobb közösségi oldalak, illetve hogyan lehet a „hashtageket” optimálisan használni vagy éppen hogyan írjanak kreatív tartalmakat. A műhelymunka végén a videókat kiértékelték és tanácsokat is adtak miképpen lehet a későbbiekben még jobb anyagokat készíteni.
vissza...A Zalai borvidék
A Zalai borvidék Zala vármegyében a Zalai-dombság oldalain és fennsíkjain, illetve a Keszthelyi-hegység északnyugati részének lejtőin a Zalai-dombság agroökológiai körzetben alakult ki. A borvidéknek két körzete van.